Koud water training

Enkele jaren geleden heb ik in Emmeloord via de “Wim Hof methode” geleerd hoe in koud water te kunnen “overleven”. Inmiddels doe ik dit al geruime tijd elke ochtend in mijn eigen zwemvijver en zie dat er steeds meer interesse voor komt. Sommigen vinden je knettergek maar ik zie anderen ook knettergekke dingen doen zoals voor mondkapjes beleid en vaccinatie kiezen. Dat is ook een keuze maar niet de mijne.

De voordelen van koud water baden zijn breed uitgemeten op radio en TV. Een koud water bad is zeer effectief als het gaat om het tegengaan van spierpijn, het laten afnemen van een vermoeidheidsgevoel, het verminderen van spierbeschadigingen na lichamelijke inspanning. Je lichaam wordt sterker. De koude werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een betere doorbloeding. Er vindt een toename plaats in de endorfine en adrenaline spiegels in je lijf en de kou bevordert tevens de aanmaak van serotine, het gelukshormoon.

 

 

De voordelen nog eens op een rijtje:

01.Met milde koude training (15-20 graden celcius) is de kans op doodsoorzaak nummer 1, hart en vaatziekte, al norm te verkleinen omdat je het hele cardio vasculaire systeem traint;
02.Je kunt in 10 dagen diabetes type 2 genezen met koud water training en aangepast dieet. De koude zorgt ervoor dat je cellen (weer) gevoeliger worden voor insuline;
03.Ook als je wilt afvallen is koude training met afstand de #1 om resultaat te bereiken. Je metabolisme gaat enorm vooruit en je maakt bruin vet aan;
04.Je energie niveau verbetert door stimulatie van hormonen, vasomutatie en metabolisme;
05.De warmteregeling in je lichaam wordt door koud water training verbeterd. Endocriene organen, zoals de hypothalamus, worden gestimuleerd. Je kunt daardoor bv sneller opwarmen als je het koud hebt. Voor dames in de overgang is er nog een bijkomend voordeel dat direct merkbaar is want opvliegers worden minder intens;
06.Indien de koud water training intens genoeg is (temperaturen van 5-15 graden celcius) maak je na 30 seconden al meer witte bloedlichaampjes aan en wordt je weerstand flink versterkt;
07.Ook mentaal wordt je sterker en leer je goed te focussen;
08.Het werkt geestelijk opwekkend en kan een depressie verzachten;
09.Zwemmen in koud water is goed voor zowel huid als haar: het maakt strakker;
10.Zwemmen in koud water verbetert je lichamelijke prestaties.

Kortom : verander je leven en overwin je koud water vrees.

De cursus wordt gegeven op afspraak (in het weekeind en als de R in de maand is) en deze omvat: uitgebreide theoretische uitleg, oefenen van de ademhalings techniek volgens de “Wim Hof methode”, warming up voor de spieren, je eerste koude dompeling en als beloning mag je de infrarood sauna in. koffie/thee en dampende soep na. Kosten all in 45 euro per persoon (max 2 pers. per keer).