Paleo lifestyle

Sinds de laatste 160.000 jaar, zijn de genen van de mens niet of nauwelijks veranderd.

evolutie

De achterliggende gedachte van het Paleo Dieet is gebaseerd op de levenswijze van de oermens. Paleo staat voor “Paleolitisch”, en het basisidee achter deze lifestyle is dat we weer moeten gaan bewegen en eten zoals de jagers-verzamelaars , onze verre voorouders, dat in de prehistorie deden.

Paleo is een leefstijl die ervoor kan zorgen dat je weer net zo energiek en gezond wordt als een jager-verzamelaar in de oertijd terwijl we van alle voordelen anno nú kunnen profiteren. Je kunt dus gewoon bij de slager , groenteboer en supermarkt je eten kopen. Je hoeft echt het bos niet in om je avondeten te scoren! Bij de Paleo lifestyle volgen we het voedingspatroon van onze voor-ouders. Dit bestond / bestaat uit natuurlijke voedingsmiddelen om zo een optimale gezondheid en ideale lichaamsbouw te bereiken: dierlijke eiwitten en vetten, groente, fruit, eieren en noten.

Volg de Paleo-methode 80-20%
De meeste mensen die het Paleo dieet volgen merken vaak dat al vrij snel hun energie-level en gezondheid er enorm op vooruitgaan. De ervaringen van mensen zijn: verminderen of verdwijnen problemen zoals cholesterol, allergieën, diabetes, acne, angstaanvallen, te hoge bloeddruk, opvliegers en ga zo maar door. Ook kan het gedragsproblemen verminderen bij kinderen. Daarnaast verlies je er ook gewicht mee als je lichaam te veel vetvoorraden heeft. Je merkt dit vooral doordat je letterlijk strakker in je velletje komt te zitten. De opgeblazen buik gaat weg. Natuurlijk moet je wel zorgen voor voldoende beweging. Hoe strikt je bent als je Paleo gaat volgen, dat bepaal je helemaal zelf. Vaak wordt de 80/20 regel gehanteerd: 80% Paleo eten en 20% voedsel wat niet in het Paleo dieet past. Dat maakt het makkelijker om over te stappen.

Wetenschappers hebben middels diverse studies aangetoond dat de genen van de mens op deze oervoeding zijn ingesteld, aangezien we vele duizenden jaren op deze manier hebben geleefd en overleefd. Onze genen zijn de laatste 10.000 jaar dus nauwelijks veranderd. Maar onze leef- en voedingsgewoontes zijn dat wel! In plaats van op jacht in het bos naar een maaltijd, lopen we nu langs meterslange schappen van kant-en -klaar voedsel. En dat zien we aan onze steeds weer verslechterende gezondheid en ons steeds stijgende gewicht… Steeds meer onderzoeken tonen aan dat ons lichaam niet voldoende is aangepast aan de moderne en bewerkte voedingsmiddelen die we nu elke dag eten.
Door de ontwikkeling van de mens en de intree van de moderne agrarische landbouw,hoefde we niet meer iedere dag actief op zoek naar eten. Granen werden toegevoegd aan onze voeding, evenals vele zuivelproducten. In de loop van de tijd ontwikkelden we meer en meer methoden om deze voedingsmiddelen verder te kunnen bewerken.

Het idee achter het Paleo Principe is dus eigenlijk een verhaal over een onjuiste combinatie tussen onze genen en de moderne Schijf van veel westerse leefstijl. Een direct gevolg hiervan is dat mensen steeds meer last hebben van ziektes zoals diabetes, auto-immuunziektes, hart- & vaatziektes. Daarnaast hebben steeds meer mensen last van overgewicht, obesitas en/of een tekort aan vitaminen en mineralen.

Concreet: wat eet je bij dit Paleo-dieet?
Paleo eten houdt dus eigenlijk in dat we terug gaan eten zoals onze voorouders dat deden. Het gaat dus om heel natuurlijk voedsel. Niet de bewerkte kant-en-klare rotzooi die ons wordt aangeboden. Bij de Paleo methode eten we (biologische) vis, vlees, eieren, groenten, fruit, noten en zaden.

Wat eet je niet bij het Paleo dieet? Geen granen, niet alle peulvruchten, geen suiker, minder tot geen zuivel, geen witte pasta / rijst / aardappelen en last but not least: minder tot geen alcohol.

Kortom: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Variatie is het toverwoord