Sinds de laatste 160.000 jaar, zijn de genen van de mens niet of nauwelijks veranderd.

evolutie

Onze levensstijl en voeding zijn daarentegen wel enorm veranderd. Het dieet van de oermens (de jager/verzamelaar) bestond voornamelijk uit dierlijke eiwitten en vetten, groenten, noten en zaden, fruit en eieren (soms wat honing). Tegenwoordig bestaat ons dieet vooral uit geraffineerde koolhydraten uit; granen, rijst en aardappels alsmede zuivel en suikers.

Volgens wetenschappers worden de meeste van onze welvaartsziekten veroorzaakt door onze huidige manier van eten.
Maar ook de manier van leven draagt bij; in plaats van eerst te jagen of te zoeken naar ons voedsel (we hebben het binnen bereik in de koelkast), schuiven we nu ons bord op schoot voor de tv en komen we grotendeels de bank niet meer af. We zijn anders gaan eten sinds de opkomst van de landbouw; een groot deel van de eiwitten en vetten die we vroeger aten zijn door het telen van gewassen (zoals granen) vervangen door geraffineerde koolhydraten. Denk aan brood, crackers, pasta, bami, noodles, koek, rijst en aardappels, chips, zoutjes.

Ook eten we met zijn allen erg veel zuivel. Bijna nergens ter wereld wordt er zoveel zuivel geconsumeerd als in Nederland en toch hebben we het grootste probleem met osteoporose (botontkalking). Wellicht geeft dit aan dat zuivel toch niet zo gezond is. Als het lichaam de keuze heeft tussen geraffineerde koolhydraten en vetten om te gebruiken als brandstof, kiest ons lichaam het vaakst voor de koolhydraten. Door onze huidige zittende levensstijl moet het lichaam meer moeite doen om vet te verbranden dan om koolhydraten te verbanden. En aangezien geraffineerde koolhydraten ruimschoots aanwezig zijn, komt het lichaam bijna niet toe aan vetverbranding. Schijf van veel Dit verklaart mede waarom het probleem overgewicht steeds groter wordt. Als we het percentage koolhydraten in onze voeding naar beneden brengen en weer meer eiwitten en vetten gaan eten, wordt het lichaam vanzelf aangewezen op de vetverbranding. Hier zijn onze genen immers op “geprogrammeerd”.

Wat de oermens vroeger at is niet helemaal zeker, maar het menu moet er ongeveer als volgt hebben uitgezien:
• bewogen vlees, wild en gevogelte (niet uit de bio industrie);
• vis (geen kweekvis);
• insecten
• noten en zaden (let op: een pinda is geen noot maar een peulvrucht);
• groenten;
• fruit;
• eieren;
• soms wat honing.

Dus als je graag gezonder en fitter wil zijn en daarbij ook een gezonder gewicht wil bereiken kan ik iedereen aanraden het Paleo principe toe te passen. Dus geen granen, suikers, zuivel en peulvruchten. Geen pakjes en zakjes vol met additieven die je hormoonhuishouding om zeep helpen en allergische reacties kunnen veroorzaken. Geen light producten of margarine, maar roomboter van grasgevoerde koeien.

Kortom: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

 

Variatie het toverwoord